att köa är väl rätt svenskt..

Vad är egentligen svenskt? Vad är det som definierar att du är svensk eller inte? Vad är kärnan av svenskhet och hur bevisar man att man är svensk? just nu är jag rätt trött på debatten om vem som är svensk eller inte. Vad som är svenskt eller inte och vilka man ska definiera som svenska och vilka som inte ska definieras som svenskar.
 
Kommer du från Sverige och det känns som ditt land, så självklart definieras du som svensk. Jag tror inte någon annan person kan dra slutsatsen om du är svensk eller inte, utan det är helt upp till dig själv. Det jag har lagt märke till är dock att det är en hel del "invandrare" som bor i Sverige som inte vill definieras som svenskar, som inte vill anpassa sig efter samhället, som gärna påstår att de kommer från Kosovo etc. så självklart är det svårt att avgöra om du VILL ses som svensk eller inte.
 
Varje gång jag tänker på Sverige så tänker på konflikträdda människor som gärna står i bakgrunden, jag tänker på att vi är snälla mot våra barn och självklart tänker jag på den förbannade jantelagen. Det är svenskt att värna om sin egen frihet så länge man inte inkränktar på andras områden ("gå gärna naken, men inte så jag ser det"). Och sen är det framförallt vanligt att man köar. Men när jag tänker på Sverige känner jag även kärlek, jag känner trygghet och jag känner att det är här jag vill leva.
 
För att vara svensk behöver du inte passa in, du behöver inte vara konflikträdd, du behöver inte vara en av dem som är avundsjuka på allt och alla, du kan vara dig själv till hundra procent. Så det är helt upp till dig själv om du vill definieras som svensk eller inte. Det är ingen människa i världen som kommer säga emot dig om du klart och tydligt berättar att du ser dig själv som svensk, du vill lära dig det svenska språket, du vill anpassa dig efter samhället och du även är tacksam att du får bo i Sverige. För det är jag, tacksam. Varenda dag.

Kommentarer
Louise säger:

Bra inlägg! :) Jag är född i Sverige och betraktar mig som svensk, men min mormor flyttade hit för många år sen. Vi har dock inga traditioner från mormors rötter utan har anpassat oss 100 % till det svenska samhället.

Svar: Förstår precis och tycker att det är helt rätt. Dock behöver man inte anpassa sig helt men ändå infinna sig i det svenska samhället. :))
Ida Andersson

2013-11-15 | 13:08:08
Bloggadress: http://vitmossa.blogg.se
misanthropy.blo.gg säger:

Härlig blogg du har. Bra och tänkvärda inlägg!

Svar: Tack snälla.. <3
Ida Andersson

2013-11-15 | 20:58:18
Bloggadress: http://misanthropy.blo.gg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback