”En sockerbagare hen bor i staden, hen bakar kakor mest hela dagen”

Solsidan. En sockerbagare hen bor i staden, hen bakar kakor mest hela dagen". Väldigt länge har det varit massa diskussioner om ordet hen. Ordet som inte skulle skilja på tjejer och killar. Män och kvinnor. Flickor och pojkar. Det skulle vara likadant. Jag tycker det är så.. patetiskt att jag inte vet vad jag ska säga. Jag tycker det är sjukt, konstigt och riktigt oförståeligt.
 
Många påstår att män är snickare, bilmekaniker eller målare för att samhället har påverkat folket att välja den vägen och visst reagerar man mer om man ser en kvinnlig snickare, självklart men ingen säger att det är något fel på att vara snickare som kvinna.
Sen har du ett eget val att välja precis vilket yrke du vill, oavsett kön och oftast väljer inte kvinnor att bli snickare och det tror jag inte bara handlar om att man ska passa in, i det flesta fallen handlar det om att det är allt för tungt för en kvinna att vara snickare.
 
Precis som det egentligen är allt för tungt för det flesta och kom ihåg att jag sa det flesta och inte alla, att vara brandman. För att få fler kvinnor som läser till brandmän så sänker man fystesten så fler ska klara av det, vilket är riktigt idiotiskt då man ska klara av en krissituation. Ja, en KRISSITUATION. Dessa tester man ska klara av för att bli brandman är pinsamt låga att till och med jag som är rätt svag hade klarat av. Hur roligt är det när det väl brinner och du ska bära ut en 80kgs man ut ur ett hus och egentligen inte orkar hälften. Det är ju hemskt.
Ursäkta, nu kommer jag in på ett annat spår men det är ett problem som är svårt att förstå.
 
Vill du att din pojke ska måla naglarna, ha på sig rosa hello kitty kläder eller ha en klänning så fine, ha det då men påstå inte att vi andra könsdiskriminerar dina barn för vi vill att våra flickor ska ha på sig rosa kläder och pojkarna blått. Jag kommer välja det på mina barn för jag tycker det är fint, inte för att det är så att tjejer ska ha rosa och pojkar blått.
 
Jag tycker alltid att alla har rätt till sin åsikt, alla har rätt att klä sina barn precis som man vill, men att klä sin 4 åriga pojke i klänning gör ju inte honom lyckligare, snarare tvärtom. Dock har han ingen möjlighet att bestämma i så tidig ålder och förstår inte riktigt själv hur det ser ut när bara flickorna och han har klänningar på sig, utan det är du som mamma eller pappa som får förklara det för honom när han blir äldre och tyvärr kommer vara annorlunda och och är du det blir det svårt att passa in i det samhället vi lever i idag, där ingen ska sticka ut. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback