"Vilka utgifter finns förutom hyra?"

Jag hör det dagligen. Alla ungdomar som inte har någon jävla koll på var pengar kommer ifrån, vilka utgifter en normal människa har och hur det kan komma sig att man "bara" får ut 18 tusen kronor.
Jag tycker det är rätt läskigt, rätt skrämmande och rätt sjukt att barn inte fått lära sig hur allting går till, vad man betalar som vuxen varje månad, var alla pengar blir av efter skatt och varför man inte har råd att handla kläder för flera tusen i månaden.
 
Många, nu säger jag inte alla men många ungdomar tror att pengarna aldrig tar slut. De tror de finns där på det lilla fina kortet och kortet blir aldrig tomt. Men det största problemet är faktiskt inte ungdomarna, utan det är föräldrarna. Föräldrar som ger och ger och ger och inte har i åtanke hur illa barnen faktiskt kan råka ut i framtiden med tanke på deras okunskap om livet i sig. För en stor del av livet beror faktiskt på hur man hanterar sin ekonomi. Klarar man inte det, kan man vara skuldsatt resten av livet och vara ute på riktigt hal is.
 
Jag lärde mig alltid som liten att spara, oavsett om det var 5 kronor eller 100 kronor så var det alltid något, det var alltid något som växte, det var alltid en trygghet av att veta att man hade lite pengar om man verkligen ville ha någonting och en känsla som kom över en när man hade sparat till något man längtat efter att få köpa.
Idag älskar jag att spara pengar och kan ibland vara lite snål mot mig själv, men det jag vet- det är att mina föräldrar lärde mig något som jag kommer ta med mig resten av livet. För ett tryggt liv bådar gott på en bra ekonomi.
 
 

Kommentarer
My säger:

Håller med dig där! Det är så lätt att skämma bort sina barn för mycket vilket oftast leder till den där bortskämdheten många barn har idag!
Jag har blivit uppväxt med att om jag har behövt pengar till något eller ska hitta på något har jag fått en viss peng, till det pengar ska gå till sen var det mitt ansvar att se till att jag spenderade de på det jag skulle. Visst kändes det lite trist just då men nu känner jag mig snarare tacksam, jag lärde mig liksom värdet av pengar! :)

Svar: Precis. Så har jag också haft det. Sen blir det mycket roligare att köpa någonting om du vet att du sparat ihop till det själv. Kram
Ida Andersson

2013-11-24 | 12:56:47
Bloggadress: http://mybergstedt.blogg.se
Pixie säger:

Kunde inte sagt det här bättre själv. Håller med dig till fullo. Fin blogg du har och klockrena inlägg. Helt klart ett nytt tillskott i favoritlistan.

Svar: Vad roligt att höra! Fin blogg du har. Kram
Ida Andersson

2013-11-24 | 22:08:11
Bloggadress: http://tigerbumbi.blogg.se
M säger:

Skönt att höra att andra föräldrar gjort som jag, är Pixies mamma, och jag tror hon håller med mig om att hon blivit uppfostrad att hantera pengar på samma sätt som du. Håller med dig i din uppfattning om att många, absolut inte alla, inte får lära sig pengars värde utan föräldrarna gör avkall på sina egna behov och låter barnen få precis allt de pekar på av en, tyvärr, missriktad snällhet. Gillar din blogg och dina inlägg, skönt med en tjej som vet vad hon vill!

Svar: Tyvärr är det verkligen så som du säger, men vi blir uppfostrade rätt och uppfostrar våra barn rätt, så har vi i alla fall lyckats! Tack så mycket du! kram
Ida Andersson

2013-11-25 | 22:35:28
björn Aldenfalk säger:

bra inlägg :) tummen upp

Svar: Tack!! :))
Ida Andersson

2013-12-01 | 09:54:44
Bloggadress: http://aldenfalk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback