Alla snackar så jävla mycket om jämställdhet.

"Visst är det deppigt att kvinnor fortfarande väljer mellan karriär och barn, medan män kan ha både och. Men hur ser det ut i verkligheten? Hur mycket familj blir det egentligen för Herr Chef? Annat än på ett välkammat familjefoto på kontoret."
 
Haha, jag tycker det är löjligt när jag läser det. Riktigt jävla löjligt. Ingen har tvingat er kvinnor att skaffa barn om ni hellre vill ha en karriär. Ingen har bestämt att mannen ska ha karriär och kvinnan sitta hemma med barnen. Det är ingen som sagt att det ska vara så men det är alla överdrivna diskussioner om att kvinnorna har det så svårt och allt är såååå orättvist.
 
Idag tycker jag kvinnor skaffar karriärer hit och dit och dem ska göra det ena och det andra. De ska leva livet innan de får barn och verkligen inte få barn innan 35 år. Det är ju så svårt att hinna med allt. Livet är ju så kort. Ja men jo visst, du har ju liksom inte 80-90 år på dig att leva, du behöver inte stressa för jag lovar att du hinner med allt du vill.
 
Här handlar det om att prioritera. Vad är viktigast? barn? karriär? Jag har aldrig förstått det med att man ska "leva" innan man skaffar barn, för jag kan säga att jag kommer leva precis lika bra och leva precis på samma sätt när jag skaffar barn. Visst kommer man inte ha samma frihet, men vad spelar det för roll? Det viktigaste av allt har alltid varit för mig att vara med folk man älskar, folk som älskar en och sedan leva efter det.
 
Kommer ni ändå inte umgås med era barn och sitta och arbeta hela dagarna är det lika bra att ni skiter i att skaffa barn. Barn behöver närhet, från båda föräldrarna. Sen kommer det alltid vara så att en av föräldrarna behöver jobba lite mer men det betyder inte att det är mannen och det betyder heller inte att man ska vara borta dagligen.
 
Sen är det också så att många kvinnor vill vara hemma, många vill vara "hemmafruar", många vill ta det lungt och inte göra ett skit. Men att säga att männen gör karriär och kvinnorna MÅSTE vara hemma med barnen är rent av sagt bullshit. Det kan du och din man komma överrens om ifall ni ska leva resten av ert liv tillsammans.
 
 
 
 

Kommentarer
basebollivet.blogg.se säger:

Folk får göra som dem vill med sina liv. Mår man bra av att jobba på Coop hela livet? Do it. Vill man ha 8 ungar? Do it. Vill man inte ha barn? Don't do it. Vill man ha karriär? Go for it. Vill man vara hemmafru? Do that. Jag är såklart för jämställdhet men det som blir fel med debatter som denna är att man drar alla över en kam. Det funkar inte. En del vill satsa på karriär och vill inte ha barn, men så får man ju inte säga. Jag tycker som du att om ditt jobb kommer vara det största i ditt liv - skaffa inte ungar, så varför säga att dem som väljer så gör fel? Det är deras val. Precis som man får välja att jobba på Coop hela livet och satsa på mer tid med sin familj. Eller välja att vara hemma. Alla gör som dem vill. Det är inte svårare än så.

Svar: Jag håller med dig. Man kan jobba hela sitt liv på Coop för det viktigaste är att man är lycklig och det tror jag man kan vara oavsett vad man väljer. att ha barn, karriär, barn med karriär, barn utan karriär men huvudsaken är att du är lycklig med dig och ditt liv. :) kram
Ida Andersson

2013-09-26 | 21:30:39
Bloggadress: http://basebollivet.blogg.se/
sanna hyvärinen säger:

Jag har super problem att välja vilken vinter jacka jag ska köpa, kan du hjälpa mig? Har tre stycken jag velar emellan! http://fashionjoint.se/2013/september/vilken-ska-jag-valja.html#comment
Vad ska du ha för vinterjacka Ida?
/ WWW.FASHIONJOINT.SE

Svar: Jag hade köpt jacka tre. Min ser någorlunda likadan ut. Köpt från g-star. 208 från mq. Kram
Ida Andersson

2013-09-28 | 16:18:08
Bloggadress: http://socosy.blogg.se/
Elsa säger:

Klockrent inlägg säger jag bara!

Svar: Tack! Kul fler känner så. Kram
Ida Andersson

2013-09-28 | 19:48:52
Bloggadress: http://elsajohnsen.blogg.se
Sara Blomqvist Johansson säger:

Helt rätt. Sluta spela offer och inte tro att du har ett eget val liksom :D Huvudsaken DU är lycklig och har en egen vilja så kommer du hur långt som helst på det.

Svar: Precis. Håller med dig, det ät det viktigaste av allt. Kram
Ida Andersson

2013-09-28 | 22:57:53
Bloggadress: http://saracatharina.blogg.se/
kaffehörnan säger:

Härligt med tjej med fläkt i. De borde finnas barnkörkort faktiskt.

Svar: Hahah eller hur!
Ida Andersson

2013-09-30 | 10:33:28
Bloggadress: http://www.kaffehornan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback